TDC NETs mobilnet målt bedst for niende gang

TDC NET Kvinde Ved Strand Siddende Pa Badebro Mobil Low Srgb

Igen i 2024 har Teknologisk Institut målt mobilnetværksoplevelsen i Danmark. Den omfattende test viser, at kundens oplevelse på TDC NETs mobilnetværk – både på landsplan og i de fem regioner – er ”markant bedre” end på konkurrenternes. Det er niende år i træk, at TDC NET er i top af Instituttets måling, som Telenor oprindeligt var med til at igangsætte

Danmark bliver i disse år stadig stærkere forbundet. Mobilnettet udbygges og opgraderes med lynhurtig 5G-teknologi – til gavn for de danske brugere, der i stigende omfang ringer, surfer, streamer og henter data mobilt. Alle forventer i dag, at en hurtig og stabil dækning følger med, hvor end i landet man har behov for det.

Gennem en årrække har Teknologisk Institut målt, hvilket mobilnet, der giver brugeren den bedste oplevelse – målt på både samtale, download, upload og video streaming – og igen i år er det ifølge Instituttets måling TDC NET, der både i de enkelte kategorier og samlet set leverer den bedste oplevelse.

5G over hele landet
I år er undersøgelsen gennemført med 691 målesteder fordelt over hele Danmark, og konklusionen lyder, at TDC NET har det mest udbyggede 5G-netværk med 99,9 procent adgang, og at selskabet både på landsplan og i de enkelte regioner giver en væsentlig bedre samlet mobilnetværksoplevelse end Telenor, Telia og 3.

”For os hos TDC NET er det ikke nok at levere god mobildækning i de større byer. Vi ønsker at forbinde hele Danmark og har gennem de seneste år målrettet opgraderet vores over 4.000 mobilmaster landet over med ny 5G-teknologi. Testen fra Teknologisk Institut ser vi som bevis på, at vi er godt på vej til at lykkes med vores målsætning.,” siger Chief Technology Officer hos TDC NET, Jakob Dirksen, og fortsætter:

”Det er meget tilfredsstillende nu at kunne konstatere, at de mange investeringer og den store arbejdsindsats bærer frugt, og at testen således slår fast, at vi både på landsplan og i hver region leverer den bedste oplevelse til kunderne. Det er en kritisk mission for os at binde Danmark sammen – og tilfredsstillende at vi fortsat leverer markant bedre mobilnetværksoplevelse end vores konkurrenter.”

Arbejdet fortsætter
Jakob Dirksen understreger samtidig, at det fokuserede arbejde fortsætter.

”Som samfund kommunikerer vi stadig mere digitalt, og som Danmarks største leverandør af digital infrastruktur har vi et naturligt ansvar for at sikre, at vi også på sigt tilbyder brugerne et hurtig og stabilt landsdækkende mobilnetværk. Derfor fortsætter vi vores investeringer i teknologier og kapacitet, der kan imødekomme fremtidige behov,” forklarer Jakob Dirksen.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:
Undersøgelsen af mobilnetværksoplevelsen i Danmark, der er gennemført af Teknologisk Institut for TDC NET med 691 målepunkter fordelt over hele landet, viser blandt andet at:

• TDC NET har på landsplan og i de enkelte regioner en markant bedre samlet mobilnetværksoplevelse* end Telenor, 3 og Telia.
  • TDC NET har på landsplan 88% fejlfri mobilnetværksoplevelse Telia har på landsplan 74%, Telenor 73% og 3 har 71% fejlfri mobilnetværksoplevelse.
  • TDC NET har på landsplan og i de enkelte regioner markant hurtigere og mere fejlfri download og markant mere fejlfri upload end Telenor, Telia og 3.
  • Almindelige mobiltelefonsamtaler er målt fejlfri. Det er første gang, at alle mobiltelefonsamtaler er målt fejlfri. Forskelle i forhold til tidligere undersøgelser kan bero på statistiske tilfældigheder.
  • TDC NET har 99,7% fejlfri videostreaming med 5G-mobiltelefon. Telia 99,4%, Telenor 99,3% og 3 har 99,0% fejlfri videostreaming. En væsentlig forklaring på den lille spredning mellem teleselskaberne er, at app’en tilpasser billedkvaliteten i forhold til den downloadhastighed, der er til rådighed.
  • TDC NET har 99,9% adgang til 5G. 3 har 99,1% og Telenor 97,5% og Telia 97,1% adgang til 5G. For Telenor og Telia er adgangen til 5G øget meget markant siden 2023-undersøgense*.

*se faktaboks herunder.

Faktaboks

Den gode mobilnetværksoplevelse er i forbindelse med undersøgelsen defineret af TDC NET som:

30 sek. fejlfri mobiltelefonsamtale, hvor man kan høre modtageren, betegnes som godkendt. I tilfælde af fejl, er der foretaget genopkald og godkendt, hvis genopkaldet er lykkedes

30 MB download indenfor 15 sek. 90 sek. eller mere er af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning

30 MB upload indenfor 30 sek. 90 sek. eller mere er af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning

60 sek. DR TV-nyheder på app uden buffering-ventetid. I tidligere undersøgelser blev der streamet den samme YouTube video, men for at undgå evt. cache fra test til test, er der skiftet til DR TV. Buffering-ventetid-tid på 0,1-10 sek. er kategoriseret som fejlbehæftet. Buffering-ventetid på mere end 10 sek. er af TDC NET sidestillet med, at videostreaming ikke er mulig

Læs mere: Se opsummering af resultaterne fra rapporten nedenfor eller læs den fulde rapport her: tdcnet.dk/mobilnet